Portfoliomap | Maranathaschool

Onduidelijkheidheid, ongestructureerd en veel verschil. Zo kan je de vorige map, die gebruikt werd als rapport, omschrijven. In de loop der jaren werden pagina’s in het rapport van de Maranathaschool in Nijkerk toegevoegd, aangepast en gewijzigd. Met als resultaat een onoverzichtelijke map met verschillende (verouderde) pagina’s, onduidelijke volgorde en af en toe zoeken naar een legenda. Oja, en alles zit in hoesjes. Teveel werk voor de leerkrachten. Kortom: het is tijd voor vernieuwing en het gaat hierin niet meer alleen om resultaten als cijfers, maar om het gehele groeiproces van ieder unieke kind. Dit was de reactie na de eerste ontwerpen:


‘Wat een prachtig ontwerp heb je gemaakt! Wauw! We zijn heel erg enthousiast en we hebben het stiekem al aan een paar collega’s laten zien. We vinden het heel erg mooi wat je gemaakt hebt, precies zoals wij het in onze gedachten hadden. Hier zijn we al heel blij mee!’

– Lauwrens

We gingen samen in gesprek en bespraken waar tegenaan gelopen werd, wat zéker terug moet komen en wat alle praktische wensen zijn voor leerkrachten, ouders én kind. De naam ‘rapport’ heeft daarom plaats gemaakt voor ‘portfolio’. Er zijn tabbladen gekomen voor overzicht, alle dubbele informatie is verwijderd én er zit eenheid in de vormgeving. De groei van het kind staat helemaal centraal. Alle wensen samen passen nu helemaal binnen de (visuele) identiteit van de school. Hopelijk wordt deze map voor ieder kind een waardevol document vol met mooie herinneringen aan het leerproces tijdens de basisschool!


‘Ze zijn binnen hoor!! We zijn heel erg tevreden, ze zijn super!!’

– Lauwrens


‘Het ziet er allemaal prachtig uit!! Wat zijn we er blij mee.’

– Mariëlle

Studio Vierkant ontwikkelde: 

Portfoliomap | tabbladen | werkbladen | tone of voice/storytelling